• Vegan hondenvoer vooral in Randstad steeds populairder

Vegan hondenvoer vooral in Randstad steeds populairder

Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Vegan hondenvoer vooral in Randstad steeds populairder

di, 07/16/2019 - 11:06

Het is natuurlijk niet echt onverwacht, de meeste mensen die hun hond vegan voeren wonen in de Randstad, en daarbij spant Amsterdam de kroon. Dat blijkt uit cijfers van biologisch hondenleverancier EKO4petz. Na Amsterdam volgen Rotterdam, Den Haag en Utrecht, voordat we de eerste stad buiten de randstad zien, Eindhoven. Overigens, en dat kan mede deze volgorde bepalen, zijn dit ook de steden in aflopende volgorde met de meeste inwoners. De eerste afwijking in de rij is Groningen in de vegan-lijst, waar in de stadsgrootte-lijst Tilburg staat.

Veganvoeding voor honden is populair, meent EKO4petz, die de omzet in dit segment flink zien stijgen. Was de omzet in 2016 nog 25.000 euro, twee jaar later was dat verdubbeld. Ook dit jaar ziet het bedrijf een stijging, in het eerste halfjaar werd er voor 30.000 euro aan vegan hondenvoeding verkocht.

Betekent dit dan dat in de Randstad elke hond aan de soja, bloemkool en andere vleesvervangers zit?  Nou, nog lang niet. In 2018 werden er bijvoorbeeld in totaal 2.900 vegan hondenvoerverpakkingen verkocht. Via dit bedrijf, er zijn nog enkele andere leveranciers. Ruwweg zou dat circa 40.000 kilo vegan hondenvoer zijn. Even heel kort door de bocht, een hond heeft 1%-2% van zijn lichaamsgewicht per dag nodig aan voeding, dus 40.000 kilo komt overeen de hoeveelheid voer van een kleine 600 honden die een heel jaar elke dag vegan eten. Op 1,5 miljoen honden in Nederland dus vooralsnog verwaarloosbaar, maar zoals het bedrijf al opmerkt, beslist groeiend.


 


Opvallende gegeven, wie verwacht dat de millenials vooral voor vegan-voer fgaan (de generatie die nu rond de 20-25 jaar is), nee. Het zijn vooral de mensen tussen de 45 en 54 jaar oud die voor vleesloos kiezen (26%). Daarna komen de groepen van 25-35 jaar (23%) en 35-44 jaar (21%).

Mogelijk dat dit een gevolg is van de toch vrij hoge prijsklasse waarin Vegan voer valt, onder de 60 euro voor 14kg-verpakkingen zien we de producten niet. Mensen die al wat ouder zijn, meestal zonder kinderen in huis, hebben wellicht wat meer de financiële ruimte voor dit soort uitgaven.

Niet onverwacht ook, de mannelijke hondenbaas voert vooral vlees, de vrouwelijke baas kiest voor vegan in de winkel. Bijna 79% van de kopers is vrouw (of kopen mannen nu eenmaal minder vaak hondenvoeding, dan wel laten ze het boodschappen doen over aan de dames?)De uitkomsten van dit Nederlandse verkoopcijfer-onderzoek wijken overigens niet bijzonder af van een internationaal onderzoek in de VS, Canada, Finland, Australië etc van begin dit jaar. Ook daar blijkt de groep tussen de 40 en 60 redelijk dominant aanwezig als vegan-voerder, en ook daar zijn het de vrouwen die ervoor kiezen (92% maar liefst). Overigens zijn het vooral mensen die zelf vegan zijn die hun hond vegan voeren, vleeseters doen dit zelden. Saillant gegeven, vegans kiezen vaker voor een kat dan voor een hond, en katten kun je vrijwel niet vegan voeren, honden zijn makkelijker daarin).

 

Of in deze Nederlandse cijfers de vegan voeding vooral de keuze is van mensen die zelf vegan eten is niet bekend. Het allereerste vegan-voer voor honden (Yrrah, 1995) kwam op de markt als merk om voedingsallergieën te verminderen, en niet als “diervriendelijk” product voor landbouwdieren. Die trend ontstond pas later.  Waarschijnlijk waren dit nog niet de laatste onderzoeken…

Illustraties bij dit artikel komen uit het internationale onderzoek