• Het zit hem in het plaatje
Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Het zit hem in het plaatje

Wed, 01/31/2018 - 13:18

Alhoewel er gelukkig steeds minder honden in asiels terechtkomen (zie artikel binnenkort) zitten de asiels toch vaak met “langzitters”. Dus lijkt het tijd om meer aan marketing te doen. In de VS hebben ze dat door, en daar is aan het Allbright-college (Reading, Pennsylvania) onderzoek gedaan naar hoe de hond het beste op de foto kan, om meer aandachtige potentiele eigenaren te verleiden. Daarbij werd vooral gekeken naar rassen die nogal eens als “agressief” worden gekenschetst.

En ja, er is dus een “betere” manier om de hond aantrekkelijker te maken voor nieuwe eigenaren.De bevindingen van de onderzoekers verschenen recent in het Journal of Applied Animal Welfare Science, en deze kunnen de majnier waarop er met honden wordt geadverteerd door asielen, in ieder geval in de VS, sterk beinvloeden.

"Marketing van de honden is een van de sterkste manieren voor asielen om mensen over te halen te adopteren bij het adverteren van adopteerbare dieren," zei onderzoeker Sara Isgate. "Als asielen met creatievere, laagdrempelige manieren kunnen komen om hun dieren te tonen, vooral als ze worden beschouwd als 'hoogrisicohonden', kan dat  misschien het verschil tussen leven en dood voor de honden betekenen.'

Het onderzoek richtte zich op vier rassen: Dobermann pinscher, pitbull, rottweiler en golden retriever. Waarbij de eerste drie vaak stereotiep gezien worden als agressief. De honden werden gefotografeerd in vier verschillende posities - alleen zitten, alleen staan, zitten met een mannelijke handler, en lopen aan de riem met een mannelijke handler.

De foto’s werden vervolgens getoond aan menselijke deelnemers aan het onderzoek, elke reeks foto’s werd op een computerscherm getoond terwijl infraroodstralen hun oogbewegingen volgden, om te meten waar ze naar keken, hoelang, in welke volgorde en hoe vaak. De vier meest voorkomende interessegebieden voor deelnemers waren het hoofd van de mens en het gezicht, de ogen en de mond van de hond.

"Er is veel onderzoek waaruit blijkt dat waar je naar kijkt,ook datgene  is waar je aan denkt," zei Couchman, een van de andere onderzoekers. "Er is het idee dat dat waar je langer naar kijkt, je daar meer tot aangetrokken bent."

Deelnemers beoordeelden elke foto ook op de kenmerken vriendelijkheid, agressiviteit en adopteerbaarheid.

Gebaseerd op de waarderingen en gegevens van de oogscans, ontdekten de onderzoekers dat de Golden Retriever - een ras dat door velen wordt aanbeden - over het algemeen als meest adoptabel werd beschouwd. Maar de resultaten wezen er ook op dat pose een significant verschil maakte in de perceptie van de andere rassen door mensen, met een bijzondere aantrekkingskracht voor honden die alleen zaten. De houding, zo bleek, was belangrijker dan ras.

"Specifiek voor de pitbull (in Nederland en Belgie niet echt gezien als “ras”), deze kreeg de hoogste rating (waardering) alleen als de bek dicht was. Dan had de hond de hoogste scores op adopteerbaarheid en de laagste op agressie, "zei Couchman. Volgens hem toont een zittende hond discipline en gehoorzaamheid in de ogen van de “kijker”.

De pose in stand-aan-de-leiband kreeg de hoogste rating voor agressiviteit.

pitbull aan lijn
En zo kun je het dus beter niet doen...

Beelden van pitbulls met hun hoofd omringd door bloemen bleken eerder veel positieve emotie los te maken. Isgate, de bedenker van het onderzoek, denkt dan ook: "Door beelden van hoge kwaliteit te produceren die een emotionele reactie uitlokken zullen asiels beter hun publiek kunnen bereiken en zo meer honden bij de juiste eigenaren te plaatsen

 

bron

What Makes a Dog Adoptable? An Eye-Tracking Investigation